Bernd Falz, om de afaceri german, îl acuză pe deputatul Adrian Gurzău (PDL) că nu-i restituie opt locomotive cu abur cumpărate în 1999. Sursa: MIHAI ŞOICA
Un colecţionar german, proprietar al unui muzeu al trenurilor şi locomotivelor de epocă, îl acuză pe deputatul PDL de Cluj Adrian Gurzău că nu vrea să-i restituie mai multe locomotive cu abur, construite înainte de 1935, deşi el le-a cumpărat de la Societatea de Administrare a Activelor Feroviare (SAAF).
Pe de altă parte, achiziţia respectivelor locomotive a intrat în vizorul Poliţiei Transporturi Feroviare şi face obiectul unui dosar aflat pe masa magistraţilor hunedoreni.
Locomotive de patrimoniu
În 1999, Bernd Falz susţine că a cumpărat 15 locomotive de la SAAF. Potrivit unor surse judiciare, Falz ar fi cumpărat de fapt doar şapte locomotive, pentru care ar fi plătit, la momentul respectiv, 152.500 de mărci germane.
De altfel, în 2004, Ministerul Culturii şi Culterlor a clasat cinci dintre locomotivele cumpărate de Bernd Falz în 1999 în patrimoniul naţional, categoria tezaur, exportul acestora putând fi permis doar temporar. Însă, după doar două luni, Ordinul 2779/2004 a fost anulat pe motiv că trecerea locomotivelor în patrimoniul naţional a fost făcută din "greşeală".
Potrivit unor surse judiciare, două din cele 15 locomotive au o istorie unică. Astfel, o locomotivă din clasa 230 a tras trenul familiei imperiale austriece în vizita efectuată la Sarajevo în 1914, în timpul căreia arhiducele Franz Ferdinand a fost asasinat. Cea de-a doua, care face parte din clasa 50, a tras trenul cu care Regele Carol al ll-lea a părăsit România, după ce a abdicat în anul 1940.
Contract de expediereîncheiat cu un deputat PDL
Iniţial, Bernd Falz intenţiona să repare locomotivele şi să construiască un muzeu la Simeria, judeţul Hunedoara,