În luna august, comerţul cu amănuntul din România a crescut cu 5,2%, faţă de iulie, acesta fiind cel mai mare avans din UE. "Ideea că pot economisi 100 de lei îi face pe români să se calce pe picioare la deschiderea de noi malluri", comentează analiştii
România a ajuns pe primul loc în topul creşterii vânzărilor din retail în luna august, comerţul cu amănuntul avansând cu 5,2% faţă de luna iulie. În schimb, în Uniunea Europeană sectorul a înregistrat o scădere uşoară, cu 0,3%, arată statisticile europene.
În iulie, comerţul cu amănuntul din România a avut însă o scădere puternică raportat la luna anterioară din cauza impactului măsurilor de austeritate. Analiştii spun că tăierea salariilor şi majorarea TVA nu i-au impiedicat pe români să continue să "vâneze" promoţiile sau discounturile din magazinele marilor lanţuri de retail sau să se calce pe picioare la inaugurarea unor noi magazine ale marilor retaileri. Reprezentanţii sindicatelor din industria alimentară au o explicaţie pentru comportamentul românilor arătând că cei peste o anumită vârstă sunt "educaţi" să stea la coadă. "Atunci când se deschide un nou magazin oamenii stau la cozi nu numai în România, ci şi în străinătate, în ideea că, per total, la cumpărături, fac o economie. Spre exemplu, are nevoie omul de o tigaie, un cuptor cu microunde, se gândeşte că la promoţie poate face o economie de 100 lei, să zicem", a comentat pentru gândul Dragoş Frumosu, preşedintele Federaţiei Sindicatelor din Industria Alimentară. El a adăugat că oamenii se gândesc şi că la tombolele anunţate la inaugurarea de mari magazine ar putea câştiga câte ceva.
Aglomeraţie pentru baloane, sacoşe şi tombole
Statisticile europene arată că în luna iulie în România comerţul cu amănuntul a scăzut cu 10% faţă de iunie, după anunţarea scăderii salariilor şi a beneficiilor sociale şi majorării TVA. În ce priveşte evol