Specialist în motoare cu aburi, a lucrat aproape toată viaţa pe nava cu zbaturi a Liceului de Marină, de care nu poate sta deoparte nici la pensie. Povestea sa ca marinar a început în anul 1972, ca mecanic la Liceul de Marină, când a fost repartizat pe nava „Borcea".
„Nava aceasta are suflet. Când am luat-o în primire, arăta ca vai de lume. Fusese adusă de la Călăraşi, la remorcă. Cazanele nu mai văzuseră flacără de mai bine de zece ani. Am luat-o cu toţii la mână, cu şeful mecanic de atunci, Ion Baciu, şi cu fochistul Gheorghe Manole. Când am repornit-o, parcă îi simţeam bucuria", şi-a depănat amintirile mecanicul şef.
PORTRET: Lt.col. Marian Grigore: „Lupt acolo unde se cere, înving acolo unde lupt!”
O maşină deosebită
Motorul care pune în mişcare nava, maşină cum îi spun cei care lucrează cu motoarele cu abur, are 190 de cai putere. Deşi în istorie s-a scris că elicea a învins zbatul, mecanicul şef de pe Borcea nu este de acord în totalitate.
„Zbatul este superior elicei în condiţii de apă mică şi curent puternic. S-a demonstrat în anii '50, când la unguri s-au făcut două remorchere de cataracte cu motoare Diesel, dar cu zbaturi", spune cu pasiune Ilie Mogoş.
Dorinel Munteanu este liderul selecţiilor la Naţională/Află de aici traseul său profesional
Continuă să-şi laude maşina cu aburi, făcând o comparaţie cu cele similare de pe vechile locomotive.
„Noi avem aici cazane cu flacăra întoarsă în timp ce la locomotive este cu flacără directă, iar oprirea şi schimbarea sensului de rotaţie sunt mult mai complicate pe o navă cu maşină pe vapori faţă de o locomotivă. Tocmai acesta este farmecul unui astfel de vapor", s-a destăinuit mecanicul pensionar.
Deşi a ieşit la pensie, Ilie Mogoş nu a vrut în ruptul capului să se despartă de navă. A rămas în continuare mecanicul şef.
Portret: Alexandra Iuga este cel mai bun