Cota unică de impozitare a fost un eşec din punct de vedere al încasărilor la bugetul de stat, dar înlocuirea ei cu un impozit diferenţiat este dificil de realizat într-o perioadă de criză economică, cred unii analişti economici.
„Dacă luăm în considerare încasările rezultate la bugetul de stat, cota unică a fost un eşec pentru România. Având în vedere creşterea exponenţială a salariilor din perioada 2005-2008, putem spune că soluţia cotei unice nu a fost cea mai inspirată întrucât nu a adus venituri la buget pe măsură”, consideră directorul executiv al Grupului pentru Economie Aplicată, Liviu Voinea.
La rândul său, Mircea Coşea, preşedintele Fundaţiei pentru Studii de Prognoză şi Strategie Economică, este de părere că, în mare măsură, cota unică şi-a jucat deja rolul şi ar trebui analizată posibilitatea înlocuirii ei.
Pentru comparaţie, este de menţionat că în 2004, din această sursă autorităţile au colectat la buget o sumă echivalentă cu 2,9% din PIB. În anul următor, ponderea veniturilor din impozitul pe venit s-a redus la 2,3%, dar în 2009, Fiscul a colectat din impozitul pe venit şi salarii o sumă echivalentă cu 3,8% din PIB.
Guvernul exclude posibilitatea schimbării cotei unice
Impunerea unui impozit progresiv, aşa cum este propus de PSD, sau micşorarea cotei unice de la 16% la 10%, aşa cum vrea PNL, sunt scenarii puţin probabile din punct de vedere politic. Chiar şi discuţia despre acest subiect este greu de realizat la nivel guvernamental după ce fostul ministru de Finanţe, Sebastian Vlădescu, a fost exclus din Guvern.
El considera ca încheiată epoca sistemului de cotă unică, având în vedere noua conjunctură economică şi nevoile de dezvoltare ale României şi că ar trebui să se treacă, de la 1 ianuarie 2011, după şase ani de cotă unică, la un sistem de impozitare progresivă a veniturilor,