Deşi lucrurile nu sunt roz în niciun segment imobiliar, piaţa spaţiilor comerciale se bucură de o stabilitate surprinzătoare pentru vremurile pe care le traversăm. Nu se mai deschid malluri peste malluri, iar chiriaşilor existenţi li se adaugă constant multe nume sonore internaţionale.
Nu mai sunt clienţi ca altă dată, dar hiper-magazinele pentru casă şi grădină îşi extind reţelele din ţară într-un ritm susţinut. Pe arterele stradale a fost un moment de criză, dar acum se aşteaptă mai multe lansări de magazine de lux. Iar previziunile sunt tot mai bune.
Pulsul mallurilor
Mallurile se împart în două categorii: cele eficiente, în care chiriile negociate în 2009 nu s-au schimbat deloc, şi cele ineficiente, în care clienţii lipsesc, deci şi chiriile au scăzut pe măsură. „În cele mai importante proiecte din Bucureşti, chiriile au rămas în aceleaşi marje: 60-80 euro/mp pentru 100 mp la parter. În celelalte oraşe din ţară, preţurile variază substanţial de la un mall la altul, astfel încât calcularea unei chirii medii ar fi complet irelevantă.", declară Georgiana Andrei, de la Colliers.
Totuşi, dezvoltarea acestui segment nu este foarte probabilă pe termen scurt. Deşi sunt mulţi dezvoltatori cu planuri pregătite pentru construcţia de malluri, acestea nu se pot concretiza din cauza accesului dificil la finanţare. Pentru a doua jumătate a acestui an, sunt anunţate pentru finalizare doar trei malluri în toată ţara: noul magazin Cocor din Bucureşti, un mall în Baia Mare şi unul în Drobeta Turnu-Severin. Tocmai de aceea, specialiştii estimează că anul viitor vor fi tot mai puţine oportunităţi de închiriat spaţii bune în Bucureşti.
Hiper-magazinele sfidează criza
Mult mai rapid se mişcă lucrurile în segmentul hiper-magazinelor alimentare sau cele pentru casă şi grădină. Dezvoltatorii acestora şi-au menţinut anul acesta planul de achiziţii de t