Piaţa de retail este suprasaturată, iar magazinele mici, de cartier au început să preia o parte dintre clienţii tradiţionali ai marilor comercianţi. Hipermarketurile au devenit furnizorii micilor comercianţi şi ai restaurantelor, după ce românii au început să se reorienteze spre buticurile de la colţul blocului.
În prezent, comerţul modern - buticurile de la colţul fiecărui bloc sau minimarketurile - reprezintă jumătate din piaţa de bunuri de larg consum, estimată la 20 de miliarde de euro.
Hipermarketurile, adică cealaltă jumătate, s-au extins în ritm alert în ultimii ani în marile oraşe ale ţării, însă specialiştii cred că în următoarea perioadă dezvoltarea magazinelor cash&carry va stagna.
Focus pe spaţiile mici
„Deja în oraşele mari, cu peste 100.000 de locuitori, precum Cluj-Napoca, Braşov sau Timişoara, sunt prezenţi toţi retailerii, practic nu mai au ce zone să acopere. Însă, unităţile de tip hard-discount (cu preţuri mici) ar putea să se dezvolte încă şi în oraşe cu un număr mai mic de locuitori", a spus Alexandru Vlad, directorul Selgros, prezent la un summit pe teme de retail.
Opinia acestuia este împărtăşită şi de Bogdana Baltaşiu, analist în cadrul Nielsen, care a arătat că magazinele de proximitate vor fi cele care vor absorbi tot mai mulţi clienţi, o parte şi din cei ai hipernarketurilor. „Magazinele cash&carry vor vinde către HoReCa (hoteluri, restaurante, cafenele - n.r.) şi către micii comercianţi", a explicat ea.
Analistul Nielsen mai spune că magazinele mici, ca şi discounterii, vor deschide cele mai multe unităţi în perioada următoare. Avantajul? Preţul mic, dar şi faptul că sunt localizaţi în zone mai puţin accesibile unui hipermarket, în pieţe sau la colţul unui bloc.
De orientarea românilor către magazinele cu format mic a profitat şi lanţul de hipermarketuri Carrefour, care a inaugurat recent al 2