Kazahii şi ruşii vor să lege Marea Caspică de Marea Azov. Ideea sovieticilor din anii ’30 de a conecta printr-un canal - numit Eurasia - Marea Caspică de Marea Azov ar putea deveni realitate.
Un grup de lucru ruso-kazah a studiat posibilităţile tehnice ale acestui proiect, considerat de mulţi specialişti drept „titanesc". Conceptul a fost susţinut încă din 2007 de Vladimir Putin, pe atunci preşedinte al Rusiei.
Fostul lider de la Kremlin crede că un asemenea canal va oferi ţărilor riverane Caspicii acces la Marea Neagră şi Marea Mediterană, lucru ce la va schimba poziţia geopolitică. Costurile proiectului sunt estimate la peste 1.000 de miliarde de ruble (24 de miliarde de dolari).
La această sumă, proiectul ar putea deveni cel mai scump şantier din istoria Rusiei postsovietice, scrie cotidianul „Izvestia". Lucrările la un asemenea canal, care trecea prin Krasnodar şi Stavropol, chiar demaraseră în secolul trecut, dar au fost oprite după declanşarea celui de-al Doilea Război Mondial, precum şi cele la cealaltă arteră navigabilă Volga -Don.
Banca de Dezvoltare Eurasia a alocat 2,7 milioane de dolari pentru a studia opţiunile posibile de traseu pentru interconectarea celor două mări - canalul Eurasia, sau Volga-Don. Expertiza este gata, grupul comun de lucru ruso-kazah urmând să selecteze cel mai fiabil proiect. Decizia finală va fi luată însă la nivelul liderilor din Rusia şi Kazahstan.
Pentru Astana - acest canal ar constitui o arteră de transport pentru hidrocarburi şi alte mărfuri, mai scurtă şi mai ieftină spre Europa. Nazarbaev doreşte ca pe canal să poată trece vase de tonaj mediu - 10.000 TDW. De asemenea, preşedintele kazah estimează că noua rută navigabilă ar putea fi gata în cinci ani.
Probleme de mediu
Acest canal ridică însă multe semne de întrebare în rândul ecologiştilor. Aceştia spun c