Asociaţia Marilor Reţele Comerciale din România (AMRCR) a răspuns ieri întrebărilor ZF legate de acuzaţiile care au fost aduse retailerilor străini, învinuiţi de eliminarea de pe piaţă a magazinelor tradiţionale.
"În vremurile deosebit de dinamice în care trăim de peste 20 de ani, cine nu ţine pasul cu vremurile se sinucide. Este mult mai uşor să dai vina pe un factor extern, decât să vezi cum poţi deveni creativ şi atrăgător pentru clienţii tăi", a declarat Delia Nica, vicepreşedintele AMRCR.
Patronii de magazine tradiţionale au criticat tot mai des în ultimii ani strategiile agresive de expansiune ale lanţurilor internaţionale de supermarketuri şi hipermarketuri, acuzându-i pe retailerii străini că omoară comerţul tradiţional.
Cele mai recente acuzaţii au venit din partea lui Dinu Patriciu, cel mai bogat român, proprietarul reţelei de băcănii recent lansate pe piaţă Mic.Ro. Patriciu a declarat în urmă cu două zile, în cadrul unei conferinţe organizate de Mic.Ro, că retailerii străini au distrus comerţul tradiţional şi ţesutul urban şi că este nevoie de reîntoarcerea la comerţul "de bazar".
De partea cealaltă, reprezentantul marilor reţele comerciale a afirmat că schimbarea la faţă a comerţului a fost dictată de consumatori.
"Să nu uităm că cel mai important este clientul. El alege în funcţie de propriile necesităţi - de timp, accesibilitate, etc - dacă şi când se duce la magazinul de la parterul blocului, dacă ia tramvaiul până la piaţă sau dacă se îndreaptă către un mare centru comercial cu un hipermarket. Aşa şi trebuie să fie", a mai spus Delia Nica.
"Acolo unde au apărut marile lanţuri internaţionale, totul în jur s-a modernizat. Amplasarea unor hipermarketuri în zone ultra-centrale s-a făcut în 95% dintre cazuri în foste spaţii de magazine, aşa încât nu putem considera acest lucru ca având un impact negativ pe