Vânzările de bunuri alimentare şi produse de curăţenie „private label“ s-au dublat în ultimii doi ani pe fondul crizei. Produsele proprii ale retailerilor, precum Aro, Cora, Winny şi Carrefour, sunt mai ieftine cu 20% decât celelalte mărci. Românii se orientează tot mai mult spre acestea.
La fiecare vizită la magazin, românii s-au obişnuit să vină cu o listă de cumpărături de acasă pe care sunt trecute produsele de strictă necesitate, totul pentru un mai bun control al cheltuieilor.
În ultimele luni însă, analiştii spun că românii trec tot mai des pe această listă bunurile etichetate cu numele retailerului, adică cele marcă proprie. Mai exact, aceste produsele sunt fabricate de aceeaşi furnizori ca şi restul bunurilor de larg consum comercializate în magazine, însă sunt cu până la 20% mai ieftine.
Motivul? Practic sunt eliminate toate costurile de marketing, cele cu etichetare, doar ambalajul acoperind 30% din valoarea de raft a produsului.
Cu toate acestea, piaţa din România este abia la început, doar 10% din produsele vândute de comercianţi fiind mărci proprii (totalizează 800 de milioane de euro). În Marea Britanie, jumătate dintre acestea sunt fabricate în regim propriu. Trebuie ţinut însă cont de faptul că pe fondul crizei şi al diminuării salariilor, cota s-a dublat de la 10% la 20% în ultimii doi ani.
"Produsele marcă proprie merg cel mai bine în unităţile de tip discount totalizând cam jumătate din vânzări", arată Tunde Turcsan, director general al Nielsen România. Retailerii spun că această cotă este încă destul de mică pentru că românii cred că aceste produse sunt automat mai proaste, dacă sunt mai ieftine.
Produse mai ieftine,nu mai proaste
"Sunt aceiaşi furnizori, însă este o alternativă mai ieftină, cam 10% din vânzările totale sunt reprezentate de aceste produse", arată Dragoş Spiridon, directorul operaţion