În perioada iunie-august 2010, au fost comercializate în România mai puţin de 30.000 de autoturisme noi. Dacia şi Duster sunt, până acum, învingătorii crizei.
Vara nu a fost niciodată un anotimp propice pentru vânzările de maşini. Concediile, lansările puţine de produse noi şi clienţii care îşi cheltuiesc banii în alte scopuri au fost principalele motive invocate de dealeri pentru a justifica scăderea pieţei din perioada iunie-august a fiecărui an. Asta, până anul trecut, când la toate acestea s-a adăugat criza. După ani buni în care comerţul cu maşini a crescut puternic, din vara lui 2008 au început să se vadă primele semne de recul. Scăderea aproape insesizabilă din acel an a continuat cu o adevărată prăbuşire în 2009, pentru ca anul acesta piaţa să se reducă din nou.
Cele doar 29.281 de autoturisme vândute în perioada iunie-august 2010 reprezintă un minim istoric şi, chiar dacă luna iunie a fost cea mai bună a acestui an pentru comercianţi (13.892 unităţi), acesta nu a fost decât un efect al anunţatei majorări a TVA. În iulie şi august, vânzările nu au mai depăşit 8.500 de unităţi. Mai mult chiar, vânzările din perioada amintită, coroborate cu evoluţia pieţei la finalul fiecărui an, arată destul de clar că în 2010 nu va putea fi atins nici măcar pragul de anul trecut, când erau comercializate 130.000 de autoturisme. Mai degrabă vom asista la împlinirea prognozelor pesimiste ale unor dealeri şi importatori, care spuneau, încă de la începutul anului, că piaţa se va plasa sub plafonul de 100.000 de unităţi.
Clienţii preferă utilitatea
Odată cu reducerea achiziţiilor de maşini se manifestă şi o tendinţă de reorientare a clienţilor de la autoturismele de statut către cele utile, care îndeplinesc sarcina pentru care sunt cumpărate fără a avea dimensiuni excesive sau dotări suplimentare mai mult sau mai puţin necesare. Astfel, se remarcă o cr