Creatorii brandurilor Zuzu, Fulga, ai prăjiturii Măgura, biscuiţilor BelVita, ketchup-ului Tomi, sucului de fructe Prigat, covrigeilor săraţi Rontzy sau ai apelor minerale Azuga Apă de Izvor şi Bilbor au înregistrat anul trecut o cifră de afaceri cumulată de circa 2,5 mil. euro, în scădere cu aproape 30% faţă de anul anterior.
Piaţa locală de branding, care a început să se contureze începând cu 2002, odată cu apariţia primelor agenţii, are o valoare egală cu un singur buget care rulează printr-o agenţie din Londra, una dintre cele mai mature pieţe de branding, susţin jucătorii de pe această piaţă.
România este încă o piaţă unde numărul proiectelor care depăşesc o jumătate de milion de euro se numără pe degetele de la o mână. Dezvoltarea ei a fost lentă de la început, chiar şi în vremurile de ascensiune economică, iar marile grupuri globale de comunicare nu au venit niciodată în România sub propriul nume, ci doar reprezentate de firme locale, preferând să se concentreze pe pieţe mai lucrative din regiune, precum Rusia şi Ucraina, susţine Ştefan Liuţe, directorul de strategie al Grapefruit, agenţie care anul trecut a înregistrat o cifră de afaceri de 690.000 de euro, în creştere cu 4% faţă de anul anterior.
"Piaţa de consultanţă de brand continuă să fie o piaţă de nişă în România, unde majoritatea antreprenorilor şi managerilor de marketing se axează încă pe măsuri tactice (ex: campanii de advertising) fără a acorda atenţie suficientă strategiei şi, în general, unei coloane vertebrale care să poată susţine viaţa brandurilor pe termen lung. Există companii româneşti care îşi dau seama că vremurile în care clienţii veneau din inerţie s-au dus, şi pentru a-i atrage e nevoie de un efort coordonat şi consecvent - dar sunt încă puţine."
Grapefruit a lucrat în 2009 pentru branduri precum Dacia (auto), E.ON (utilităţi), Heidi (