Fanaticii corectitudinii literare sustin că este impropriu să judeci o carte trăgând cu ochiul la împrejurările vieţii autorului, biografismul fiind o atitudine contra-productivă care deformează aprecierea critică.
Biografiile scriitorilor sunt totuşi pasionante. Le citim ca pe nişte romane. Nu doar pentru ceea ce a fost aventuros, romantic, tragic sau burlesc în existenţa subiecţilor, ci şi pentru toate asociaţiile de idei cu trimitere la cărţi pe care le ştiam, stimulate şi alimentate de plasarea lor în epocă, în mediu, în istoria gândirii, a moravurilor şi chiar a literaturii, dar mai cu seamă în devenirea acestor subiecţi.
Bernard Mal amu d - A Writer's Life (Bernard Malamud - Viaţa unui scriitor), de Philip Davis, Oxford University Press, 2007, este o biografie cu şanse de a fi acceptată până şi de cei mai intransigenţi denigratori ai genului. Philip Davis este profesor la Universitatea din Liverpool, unde a studiat opera lui Malamud vreme de trei decenii şi a scris despre ea două cărţi. Atunci când, în 2002, familia prozatorului i-a oferit acces la întreaga arhivă pentru a alcătui prima lui biografie, Davis s-a documentat exhaustiv, după tipicul autorilor de gen americani, beneficiind, ca şi aceştia, de o combinaţie de burse şi subsidii (din partea universităţilor din Texas şi Liverpool şi a Academiei Britanice) pentru a-şi consacra următorii câţiva ani investigării subiectului. Cartea a apărut la douăzeci de ani de la moartea lui Bernard Malamud.
Nu se prea întâmplă ca biografia unui scriitor american să fie scrisă de un britanic. Şi mai neobişnuită este însă structura ei. Philip Davis şi-a expus viziunea în prefaţă: „Primul meu obiectiv a fost să plasez opera mai presus de viaţă, arătând însă şi cum s-a străduit viaţa să se transforme în această împlinire... Al doilea obiectiv a fost să le arăt cititorilor serioşi c