"Obiectivul nostru este ca într-o zi să avem un român care să conducă operaţiunile din România." Declaraţia îi aparţine lui Ingvar Sviggum, vicepreşedinte al Ford responsabil de vânzări şi marketing, şi se referă la conducerea importatorului mărcii în România, un business de peste 100 mil. euro anual.
Despre aceeaşi tendinţă vorbeşte şi Jérôme Olive, director general al Group Renault România, care spune că vede un român ca succesor al său într-o afacere de peste 2 mld. euro anual care include producţie de maşini, importul mărcilor Renault şi Nissan, producţie de componente, dar şi activitatea centrului de inginerie.
Cât de repede vor fi puse în aplicare aceste planuri rămâne de văzut, cert este însă că grupurile mari din afară încep să lase pe mâna executivilor români divizii importante ale afacerilor locale.
Cea mai nouă modificare s-a realizat în această săptămână în domeniul auto, în cadrul Renault Technologie Roumanie, cel de-al doilea centru tehnologic ca mărime al constructorului francez după cel de la Paris. Philippe Prevel a predat după mai bine de patru ani postul de director general lui Sorin Buşe, 50 de ani, care a ocupat până la 1 octombrie funcţia de director general adjunct şi care este unul dintre românii repatriaţi anul trecut de către Renault în România.
Athena Tavoulari, managing director al firmei de executive search Stanton Chase International, este de părere că pe măsură ce economia românească ajunge la maturitate, şi executivii au tot mai multă experienţă şi implicit intră in vizorul companiilor străine pentru posturi de middle şi top management.
"Piaţa românească a fost una emergentă şi era de aşteptat că până în 2005, 2006 şi chiar 2008 să existe un «boom» al expaţilor pe piaţa locală deoarece managerii români nu s-au dezvoltat într-o economie precum cea vest-europeană. Pe de altă parte, în ul