Clasele a III-a şi a IV-a de la Şcoala nr. 3 din oraş sunt împărţite în funcţie de rasă: românii într-o parte, romii în cealaltă. Sursa: CODRIN PRISECARU
Ani buni, la Şcoala numărul 3 "Constantin Brâncoveanu", din Babagad, copiii au fost separaţi: românii în clasele lor, romii în altele. La baza sistemului care se perpetua de la an la an se aflau părinţii care, la începutul toamnei, veneau şi cereau conducerii să nu le trimită copilul la clasa de romi. Uneori, dorinţa de separare a acţionat din ambele sensuri. Acum, în clasa I B, cei 10 români şi 14 romi învaţă cot la cot. Este al doilea an în care proaspeţii elevi au fost distribuiţi echilibrat din punct de vedere etnic.
"Încercăm să diminuăm fenomenul acesta de segregare. În prezent, fenomenul nu se mai produce la nivel de înscriere la şcoală", spune Alex Aneste, directorul şcolii începând cu anul 2009. "Le-am spus părinţilor la începutul anului să nu se aştepte să facem clase numai cu români. De obicei, ameninţau că îşi mută copiii la Şcoala nr. 1, dar le-am spus că şi-acolo e la fel", continuă el.
"S-ar supăra părinţii dacă îi amesteci"
În prezent, orice director care ar împărţi copiii de clasa I sau a V-a în funcţie de etnie ar încălca legea. Ordinul Ministerului Educaţiei şi Cercetării din 2007 interzice segregarea, văzută ca "o formă gravă de discriminare" ce are "consecinţe negative asupra accesului egal al copiilor la o educaţie de calitate" şi care încalcă "demnitatea umană".
Dar segregarea continuă să existe. De pildă, la Babadag, clasele a III-a şi a IV-a sunt în continuare separate pe etnii, după modelul practicat până acum câţiva ani. "S-ar supăra părinţii dacă îi amesteci. Nu este prudent acum. E greu să îi desparţi, e chestie de obişnuinţă", arată Aneste. Cel mai probabil, dacă aceste clase ar fi reîmpărţite, părinţii ar ameninţa că îşi vor mut