Start entuziasmant la Anim’est 2010. Ieri, la ora 19:00, sala cinematografului Patria era arhiplină, semn că cel mai important festival de film bucureștean are deja mușteriii lui fideli, în mare parte tineri pe genul civilizat/cool. Am găsit cu greu un scaun în marginea extremă a cinematografului, dar a meritat din plin Iluzionistul lui Sylvain Chomet, plus un număr de iluzionism real înaintea proiecției, foarte amuzant.
Anim’est-ul este foarte primitor și anul acesta. Cinematografele te întâmpină cu plasme pe care rulează în heavy rotation secvențe din filmele festivalului, iar oaia cu cinci picioare și promoționalele roz arată demențial.
Vor fi foarte multe filme anul acesta, 478 de scurtmetraje și 33 de lungmetraje – un record pentru festival. Nu știu cum au reușit să aducă atâtea, pentru că Anim’est este un fel de afacere de familie, care se face cu mult entuziasm și bani foarte puțini. CNC-ul n-a fost niciodată capabil să înțeleagă adevărata dimensiune a acestui festival, subfinanțându-l de fiecare dată. De pildă, festivalul Dakino a primit anul acesta 167 000 de lei, iar Festival de Film Digital al Efectelor Vizuale a primit 136 000 lei, în timp ce Anim’est-ul doar 138 000 lei. Poate că sumele nu vi se par foarte diferite, însă trebuie să țineți cont de calitatea și amplitudinea celor trei festivaluri.
Dacă Anim’est-ul deține recordurile de public în București, are invitați de marcă, workshop-uri și așa mai departe, obscurul festival cu vizualuri de la Galați este o joacă. De altfel, Dakino s-a rablagit și el de când organizatorii au devenit tot mai preocupați să stea singuri sub duș. Nu intru în detalii, dar vă spun că pilele și cumetriile funcționează perfect și aici, ca în toate domeniile de la noi.
Astăzi este programat Fantastic Mr. Fox, nominalizat la Oscar și încă două filme interesante, Metropia și Boogie Gangsterul. Nu vo