Atunci când merg la consult, bolnavii au dreptul şi chiar trebuie să solicite explicaţii în legătură cu starea lor de sănătate. Slaba comunicare cu medicul poate duce la situaţii frustrante şi la un adevărat slalom printre specialişti, diagnostice şi tratamente.
Un studiu american a analizat 74 de persoane diagnosticate cu artrită severă şi 27 de chirurgi ortopezi care le-au recomandat operaţia de înlocuire a articulaţiei genunchiului. Într-una din cinci vizite, discuţia medic-pacient s-a soldat cu o totală neînţelegere: medicul a explicat tehnica operatorie, iar pacientul nu a îndrăznit să spună că, de fapt, nu-şi dorea operaţia.
„Şcoala medicală românească a introdus doar în ultimii şapte ani cursuri de psihologie medicală, iar mai recent şi de comunicare cu pacientul", precizează prof. dr. Vasile Astărăstoae, preşedintele Colegiului Medicilor din România.
În plus, numărul mic de medici face ca timpul dedicat discuţiilor cu pacientul să fie limitat. Tocmai de aceea, fiecare persoană trebuie să se asigure că îşi ia toate măsurile pentru a uşura înţelegerea cu cadrul medical.
1. Faceţi o listă cu întrebări
În jur de 18 secunde durează, în medie, până când medicul îşi întrerupe pacientul. Concluzia aparţine medicului american Jerome Groopman, profesor la Şcoala Medicală „Harvard", autorul cărţii „Cum gândesc medicii". De aceea, este util să vă faceţi de acasă o listă cu întrebările pe care vreţi să le adresaţi specialistului, astfel încât să nu pierdeţi interesul medicului şi să nu-i răpiţi prea mult din timp.
2. Oferiţi detalii reale
Simptomele pe care i le relataţi medicului sunt esenţiale pentru recomandarea unor investigaţii şi, de multe ori, chiar pentru stabilirea diagnosticului. De aceea, fiţi precişi atunci când descrieţi cu ce se aseamănă şi unde este localizată durerea, dacă se extinde la alte zone, cât de inten