Institutul Stratfor face o analiză foarte interesantă a modului în care România nu a reușit să atragă populația moldovenească de partea principiilor europene, pierzând astfel teren în fața rușilor, care, bazându-se pe slaba guvernare a micii țări de către Alianța pentru Integrare Europeană, ar putea câștiga din nou influența decisivă prin intermediul unor forțe politice marionetă.
Pe lângă faptul tragic că România este pe cale să piardă una dintre mizele majore ale politicii sale externe, articolul mai subliniază un fapt interesant: Statele Unite ar fi cerut României să investească în Moldova în domeniul media, în ONG-uri și Fonduri de investiții: “According to STRATFOR sources, the United States asked Romania to set up nongovernmental organizations, media outlets and investment funds in the country, but Romania has not been successful in its pursuits in large part because of an
ongoing economic and political crisis within its own borders.”
Corect, guvernanții fiind prea ocupați cu criza de acasă, vecinii de peste Prut, care de altfel, au fost foarte utili la alegerile prezidențiale, au cam fost uitați. Nu la nivel declarativ, dar practic s-au făcut foarte puține.
Analiza pomenește însă de investiții în domeniul media, pe care le-ar fi cerut Statele Unite României pentru Moldova, conform surselor Stratfor. Cine a investit în domeniul media, din partea românească, în Moldova? Nu statul român, ci mogulii. Iar dacă Dinu Patriciu nu a pus încă în practică planurile de a extinde Adevărul peste Prut, Vîntu a deschis acolo o televiziune și a investit în domeniul online. Firește, Moldova părea oricum o piață promițătoare în care dacă aveai bani de investit puteai să faci averi fabuloase așa cum s-au făcut în România anilor 90. Asta cu condiția ca Moldova să păstreze direcția spre vest.
Citatul din analiza Stratfor ne amintește însă de ceea