Sistemul Bologna a produs multe controverse printre studentii si elevii din Europa, culminand cu protestele din Germania si Franta. Bizara este tacerea opiniei publice din Romania, existand foarte putine reactii cu privire la acest tratat.
Declaratia de la Bologna, semnata in iunie 1999, se dorea a fi un proiect reformator prin care procesul de standardizare al invatamantului european sa dea nastere unui sistem de diplome usor de citit si comparat.
Spatiul European al Invatamantului Superior ar fi trebuit realizat pana in acest an, insa niciunul dintre cele 46 de state nu a reusit sa duca la bun sfarsit proiectul. Complexitatea ridicata si modul meticulos in care a fost gandit acest sistem sunt doua aspecte importante care impiedica implementarea proiectului chiar si in universitatile din Bologna.
In ceea ce priveste invatamantul romanesc, lucrurile sunt si mai complicate pentru ca sistemul la care am aderat este total incompatibil cu economia si strategia romaneasca. In plus, putem adauga birocratia si coruptia din sistemul educational, fara de care Romania nu ar fi ajuns sa aiba atatea "fabrici de diplome".
Reducerea ciclului de licenta la doar trei ani a ingreunat parcursul studentului, cocosandu-l de tot. L-a derutat si l-a fortat sa treaca repede prin materie, fara a avea timpul necesar sa discearna ce anume ar putea sa-l ajute pentru a ajunge acolo unde a tintit.
Tot sistemul Bologna a dus si la scoaterea definitiva din programa scolara a unor discipline mai mult sau mai putin esentiale, la comasarea acestora sau, in cel mai bun caz, daca putem spune asa, la sintetizarea cursurilor.
Astfel, profesorii sunt nevoiti fie sa treaca rapid in revista doar elementele importante din lectie, fie sa il insarcineze pe student sa isi faca un conspect si sa invete singur. Acest fapt va duce in final la