Elevii cu tulburări de sănătate mintală întâmpină dificultăţi de integrare în şcoală sau în colectiv. Unu din cinci copii născuţi în România suferă de sindromul ADHD, depresie, autism, anxietate, tulburări de conduită sau schizofrenie.
Cadrele didactice nepregătite, deficitul de consilieri şcolari şi lipsa unei programe adecvate pentru aceşti copii sunt principalele dificultăţi pe care le întâmpină elevii care suferă de astfel de tulburări, în sistemul de învăţământ din România. De parcă nu ar fi de ajuns, unii profesori ajung să-i discrimineze şi să-i marginalizeze pe elevii care, în ciuda faptului că au o problemă medicală, pot fi integraţi în societate cu ajutorul comunităţii.
Mărturii şocante
Organizaţia „Salvaţi Copiii" a realizat o analiză a serviciilor de sănătate mintală pentru copiii din România, iar concluziile studiului sunt şocante.
„Mi-a spus copilul acasă că doamna le-a interzis celorlalţi copii să se joace cu el şi că l-a mutat singur într-o bancă...vă daţi seama, dacă învăţătoarea le interzice copiilor să se joace cu el, ce pot face cei mici? Îl marginalizează", a povestit părintele unui copil cu probleme de sănătate mintală la un focus grup organizat de Salvaţi Copiii.
„Mi-a spus în faţă învăţătoarea: „Ori îl mutaţi ori îl las repetent". Am vorbit cu directoarea de la şcoală, dar ea mi-a spus că e treaba învăţătoarei, aşa că l-am mutat la altă şcoală", a spus un alt părinte. Studiul relevă că problemele acestor copii sunt greşit interpretate, cel puţin la început. Elevii sunt catalogaţi iniţial ca „alintaţi", „neastâmpăraţi", „mai retras" sau „cu prea multă energie".
Profesori nepregătiţi
„Dacă ar exista programe de formare pentru cadrele didactice, pentru ca ele să poată recunoaşte, la un nivel minim, tulburările acestea, ar fi ideal. În practică, copilul întâi este etichetat ca oaia neagră a clasei", susţine