În ciuda declaraţiilor şi a noilor reglementări privind responsabilitatea fiscală, Guvernul nu respectă nici în acest an termenele legale de aprobare şi trimitere în Parlament a bugetului pentru anul următor.
Dezordinea din finanţele publice - rectificări bugetare numeroase în fiecare an, depăşirea plafoanelor de cheltuieli, în special cu personalul, transferul unor sume de la investiţii la cheltuieli curente, fiind printre practicile frecvente - a fost una dintre cauzele majore care au adus finanţele publice în situaţia dificilă actuală.
De aici a apărut cerinţa Fondului Monetar Internaţional (FMI) ca Guvernul să formuleze o lege a responsabilităţii fiscale, prin care viciile de alcătuire şi cheltuire a bugetelor naţionale să fie îndepărtate.
Legea a intrat în vigoare în vară şi a făcut posibilă apariţia Consiliului Fiscal, instituţie independentă de Guvern, formată din economişti care trebuie să monitorizeze corectitudinea şi oportunitatea deciziilor de politică fiscal-bugetară. Numai că această lege nu a venit pe un teren virgin.
Existau deja legea finanţelor publice şi cea a finanţelor publice locale. Într-adevăr, cele două acte normative au fisuri şi ambiguităţi care permit guvernelor să abuzeze de ele şi să modifice aleatoriu politicile fiscal-bugetare.
Astfel ajung să fie încălcate inclusiv reguli stricte, cum sunt cele referitoare la termenele de aprobare şi transmitere în Parlament a proiectului de buget pentru anul următor. Şi atunci se pune întrebarea de ce sunt folositoare noi legi, cum este cea a responsabilităţii fiscale, dacă Executivul nu le poate respecta nici măcar pe cele vechi.
Cauze necunoscute
Proiectul de buget pentru 2011 ar fi trebuit să fie trimis Executivului de către Ministerul Finanţelor până cel târziu pe 30 septembrie.
Cu toate acestea, oficialii de la Palatul Victoria, ca şi cei ai Mi