România este expoziţia de fotografie a lui Cosmin Bumbuţ, plasată în holul Băncii Naţionale a României, şi vernisată pe 6 septembrie, în cadrul Zilelor Culturale BNR, cu ocazia celor 130 de ani de existenţă a băncii. Din păcate, nu o expoziţie pentru publicul larg, dar poate, în viitor, subiectul unui album. România lui Bumbuţ adună la un loc personaje, priviri, locuri. Nu poţi spune că e o Românie nici veselă, nici tristă, în fotografiile lui. Nu e vorba de stări unice şi bine definibile, ci de o condensare a tuturor acestora. Eu mă abţin să declanşez la prima vedere spunea la un moment dat Bumbuţ, într-un interviu. Aşa este, România lui nu e instantanee, ci una a stărilor interioare suprapuse pe lentila camerei de luat vederi. Fotografiile lui sunt stratificate, te obligă să cauţi dincolo şi să dai la o parte vălul, să depliezi imaginea: dincolo de ceaţă, e linia orizontului, dincolo de aburi, se schiţează o mână, dincolo de fum, e un om, de fapt un cap de om, în spatele ferestrei, e o privire. Dincolo de oameni, uşi, umbre, e portretul unui bărbat, rupt dintr-o gravură de Dürer.
Să dai vălul la o parte ca să vezi adevărul
Aşa e România lui Bumbuţ, o lentilă pentru adevărata Românie. El ia cadrul drept lentilă pentru adevăratul cadru. Fotografia în fotografie spune parcă povestea digitalizării imaginii. Aparatul digital te lasă să vezi pe ecranul mic ceea ce tocmai ai fotografiat. Te ispiteşte cu imaginea abia luată, te lasă să o studiezi atent şi îţi dă posibilitatea refacerii, recreării cadrului până când îl ai pe cel dorit. O cvasi-anulare a ideii de fotografie şi o artificializare a acesteia. Ochiul lipit de lentilă, ascuţimea şi privirea lui ţintită înainte de a declanşa sunt înlocuite cu privirea de ansamblu, înainte şi după declanşare. Or, ceea ce face Bumbuţ în fotografiile sale este, metaforic, tocmai fotografia fotografiei cu care e