„Cum o fi ajuns ăsta taximetrist?" De multe ori ne-am pus această întrebare când am avut de-a face cu şoferi bădărani, ţepari sau care conduceau sub orice critică. Am aflat însă că, în realitate, oricine poate fi taximetrist. Asta chiar dacă, potrivit legii, atestatul pentru practicarea acestei meserii se obţine doar în baza unui examen.
Unul dintre reporterii RL a obţinut dreptul de a fi taximetrist în doar două zile. Evident, pentru acest „privilegiu" a trebuit să plătească o mică şpagă!
Legal, dacă vrei să fii taximetrist în România, există o singură cale: obţinerea unui atestat profesional eliberat de Autoritatea Rutieră Română (ARR), instituţie aflată în subordinea Ministerului Transporturilor. Solicitantul trebuie să îndeplinească următoarele condiţii: vârsta minimă 21 de ani; permis de conducere de categoria B de minimum 2 ani şi absolvirea unui curs teoretic de 5 zile (30 de ore), în care cursantul învaţă legislaţia din domeniul taximetriei, precum şi alte noţiuni de bază legate de această meserie. După absolvirea cursului, viitorul taximetrist susţine un examen. Taxa oficială este de 220 de lei, iar dosarul pentru examinare trebuie să cuprindă mai multe acte importante (fişa medicală care să ateste sănătatea şoferului, cazier auto eliberat de Poliţia Rutieră, aviz psihologic etc).
La prima vedere, reglementările sunt destul de stricte şi ar trebui să protejeze această meserie de „intruşi". Realitatea este însă alta. Primul indiciu că lucrurile nu stau ca în manual este numărul mare de anunţuri de pe internet care promit angajarea ca taximetrist. Majoritatea acestora precizează că angajatorul „facilitează" totodată şi obţinerea atestatului. Am sunat la unul dintre numerele de telefon afişate. Am vorbit direct cu angajatorul care era proprietarul mai multor autoturisme cu licenţă de taxi, fiind afiliat la o importantă firmă de taxim