Investiţiile în cele cinci centre comerciale care au fost sau vor fi finalizate anul acesta pe piaţa locală depăşesc 400 milioane de euro.
Investitorii imobiliari au finalizat sau vor finaliza până la sfârşitul anului malluri de peste 400 de milioane de euro, cel mai scăzut volum de investiţii din ultimii patru ani pe această piaţă, dar semnificativ mai mare comparativ cu banii care merg în realizarea de fabrici, arată o analiză ZF. În fiecare din ultimii trei ani au fost realizate investiţii cuprinse între 650 şi 980 de milioane de euro în centre comerciale, dar după investiţii cumulate de aproape trei miliarde de euro piaţa începe să scadă treptat.
Sun Plaza şi Cocor în Bucureşti, Atrium Center la Arad, primul parc comercial din Severin şi primul mall din Baia Mare, Gold Plaza, a cărui inaugurare este programată pentru 4 noiembrie reprezintă noutăţile anului pe piaţa centrelor comerciale.
De partea cealaltă, fabrica Procter & Gamble din Urlaţi a costat 100 de milioane de dolari, mai puţin decât mallul din Baia Mare, în timp ce Renault a investit până acum în centrul de testare de la Titu mai puţin decât au alocat austriecii de la Sparkassen pentru mallul Sun Plaza din Bucureşti.
Deşi semnificativ mai mici, cu 40% comparativ cu 2009, investiţiile şi-au păstrat aceeaşi direcţie - în consum -, în timp ce în producţie doar eolienele de la Fântânele pot rivaliza cu banii alocaţi mallurilor.
"Eu cred că vom vedea tot mai puţini bani către consum - nu vor mai fi investiţii noi în malluri deoarece multe merg astăzi prost -, în timp ce numărul investiţiilor în producţie va creşte deoarece România încă este o ţară cu costuri mici, iar economia mondială se îndreaptă spre o direcţie în care pieţele de acest gen sunt apreciate", explică Andrei Diaconescu, managing partner al casei de investiţii Capital Partners.
Şi unele şi altele însea