Criza din construcţii a "aruncat" în taximetrie 5000 de oameni în ultimul an şi jumătate, în special români şi bulgari. "Parcă ar fi roboţi", se plâng spaniolii şi latinoamericanii, taximetriştii veterani, despre noii veniţi, "din Est".
"Parcă ar fi maşini, nu se opresc din muncă". Miguel e columbian şi şofer de taxi în Madrid. Se simte indignat de apariţia taximetriştilor "din ţările din Est". "Muncesc şi muncesc şi acceptă condiţii dure", insistă Miguel, referindu-se la taximetriştii români şi bulgari. Colapsul construcţiilor a făcut ca în taximetrie să apară peste 5.000 de angajaţi noi, de cele mai variate naţionalităţi, în doar un an şi jumătate, conform estimărilor asociaţiilor sindicale ale taximetriştilor, relatează El Pais.
Sunt de toate naţionalităţile. "Chiar şi spanioli din alte regiuni", spune Jose Manuel, îmbrăcat într-un pulover de culoarea vinului. Mulţi ajung taximetrişti după ce au ocupat locuri de muncă mai apropiate domeniului: şoferi de autobuz, camionagii sau distribuitori.
"Muncim şi 15 ore pe zi, plătindu-ne singuri benzina"
Unii dintre aceşti salariaţi semnează un contract pentru un anumit număr de ore, dar sunt obligaţi să facă mult mai multe. "Ajungi să munceşti şi 15 ore încontinuu şi aproape mereu în cele mai rele schimburi, noaptea, şi trebuie să-ţi plăteşti singur combustibilul", se plânge Florin, român. Florin are doi ani de când lucrează ca taximetrist. Nu vrea să fie fotografiat. "Şi numai pentru că vorbesc mă poate costa locul de muncă", murmură precaut.
Mai mulţi taximetrişti, sub protecţia anonimatului, reclamă că sunt obligaţi să semneze actele de demisie în alb, fără dată, încă de când încheie contractul de angajare. "Dar asta nu se întâmplă doar străinilor, ci şi spaniolilor. Tuturor", spun ei. Bulgarul Peter munceşte de dimineaţa în staţia din Legazpi. Colegii lui vorbesc frumos despre el. Nu au de