Gigantul internetului Google va crea un indice zilnic al preţurilor, ce se vrea o alternativă la statisticile oficiale, pornind de la datele privind tranzacţiile online, scrie Finacial Times.
Hal Varian, economist-şef al Google, spune că noul instrument va monitoriza nivelul preţurilor mult mai bine decât prin metodele tradiţionale pentru că datele culese de pe internet sunt analizate mult mai repede faţă de cele oficiale care sunt publicate cu întârziere de o lună.
Ideea noului instrument i-a venit economistului în urma unei căutări banale în secţiunea de shopping a Google unde a rămas uimit de multitudinea de preţuri rezultate.
"Ce ai face în această situaţie dacă ai fi economist? Ai vea să construieşti un indice al preţurilor", a declarat Varian. Indicatorul se află în stadiu de concept şi nu se intenţionează lansarea lui în perioada următoare.
Datele culese în ultimele luni din tranzacţiile online evidenţiază o tendinţă deflaţionistă în Statele Unite, în timp ce în Marea Britanie preţurile cresc.
Economistul Google a adăugat că indicatorul nu este un înlocuitor direct al Indicelui Preţurilor de Consum datorită sferei mai restrânse a bunurilor vândute online faţă de cele din economia reală.
Există o corelaţie bună cu datele oficiale în privinţa bunurilor vândute mai ales pe internet cum ar fi ceasurile sau camerele foto, însă există discrepanţe pentru bunurile ce aparţin cu precădere economiei clasice, cum ar fi piesele auto.
Ipotecile şi bunurile asociate confortului locativ totalizează 40% din Indicele Preţurilor de Consum în Statele Unite în comparaţie cu doar 18% în Indicele Preţurilor Google.
Varian a adăugat că se află în lucru şi alte proiecte axate pe "previzionarea prezentului".
Spre exemplu, spune el, căutările pe Google după "asigurare în caz de şomaj" pot previziona cererea viitoare pentru o astfel de p