România a înregistrat cea mai accentuată îmbunătățire a nivelului de încredere cu privire la perspectivele financiare ale companiilor, potrivit celei de-a patra ediții Deloitte Business Sentiment Index (DBSI).
Potrivit studiului, 63% din directorii executivi chestionați împărtășesc acest optimism, cu aproape 48% mai mult față de prima ediție în septembrie 2009 și de peste trei ori mai mult față de ediția anterioară, din aprilie.
În mod similar, respondenții din România și-au recăpătat cel mai mult încrederea cu privire la disponibilitatea creditării, 87% din cei chestionați considerând că acest tip de finanțare este acum accesibil, față de 53% în urmă cu șase luni.
"Acesta este cel mai mare procent de răspunsuri pozitive înregistrat în cele șase țări incluse în studiu (alături de Polonia, Ungaria, Cehia, Slovacia și Croația)", arată Deloitte.
Separat, România asistă la îmbunătățirea constantă a așteptărilor privind veniturile din vânzări (de la 38%, în septembrie 2009, la 60%). Totodată, există o tendință în creștere și în ceea ce privește planurile de lansare de noi produse și servicii în următoarele 12 luni (60%, un nivel similar cu cel înregistrat în septembrie 2009).
Pentru prima dată de la lansarea acestui studiu, perspectivele pe piața forței de muncă din România s-au îmbunătățit, 23% din respondenți arătând că iau în calcul creșterea numărului de angajați (cu 15% în plus față de acum un an).
Totodată, ponderea celor care vor să își reducă personalul a scăzut de la 43% la 30%.
„Aceste concluzii confirmă un raport lansat în vară de către Deloitte România (a doua ediție CEO Survey): majoritatea companiilor au încheiat etapa măsurilor de reducere a costurilor și a remediilor imediate la criza financiară. În plus, tot mai mulți directori executivi se gândesc acum la viitor, având în plan majorarea veniturilor, extinderea ofe