În litigiile deschise pe legislaţia privind protecţia consumatorului nu se plătesc taxe de timbru. Şi dacă pierd procesul, clienţii pot scăpa de plata unei părţi din cheltuielile de judecată uriaşe făcute de bănci.
Onorariul plătit avocaţilor de un client care cheamă în faţa instanţei banca la care s-a împrumutat pleacă de la 47,6 euro, în cazul unui proces colectiv.
„Onorariul este în funcţie de numărul de clienţi. Este 200 de euro dacă sunt 150 de clienţi. În procesele actuale s-a ajuns şi la 40 de euro plus TVA acolo unde sunt 650 de clienţi“, spune avocatul Gheorghe Piperea, care va reprezenta în faţa instanţei clienţii nemulţumiţi ai Volksbank şi ai BCR.
O altă firmă de avocatură, Olteanu şi Asociaţii, le-a înaintat clienţilor nemulţumiţi ai Alpha Bank o ofertă potrivit căreia onorariul pentru deschiderea unui proces în instanţă pleacă de la aproape 300 de lei (TVA inclusă), echivalentul a aproape 71 de euro, pentru fiecare client dacă grupul este de minimum 40 de persoane.
Onorariile pentru conciliere sunt mai scăzute, avocaţii solicitând în această situaţie un onorariu de aproape 120 de lei. În ambele situaţii, onorariul de succes este de circa 770 de lei (circa 183 de euro) pentru fiecare client din grup. Şeful acestei case de avocatură spune însă că încasarea onorariului de succes poate fi dificilă.
„În cazul în care clientul nu se execută trebuie să mergem pe la 100 de case. (...) E dificil să-ţi execuţi proprii clienţi“, afirmă Daniel Olteanu.
Un avantaj important de care beneficiază clienţii nemulţumiţi ai băncilor este acela că nu plătesc taxe de timbru. În cazul proceselor deschise pe legislaţia care protejează consumatorii nu se percep astfel de taxe.
Onorarii la aprecierea judecătorilor
Cei care pierd sunt obligaţi să-i plătească părţii pe care au chemat-o în faţa instanţei cheltuielile de judecată.