Într-o licitaţie recentă, o frumoasă lucrare semnată de Nicolae Tonitza, uleiul pe carton "Flori de câmp", (29,5x24,5 cm) era achiziţionată la preţul de 65.000 lei. "Un preţ mare prentru o lucrare atât de mică!", ar spune un neavizat. Dar când e vorba de Tonitza, preţul nu mai contează... Ceea ce nu înseamnă că, într-o licitaţie de artă, este important numai numele artistului. E adevărat, se poate spune că un nume reprezentativ pentru arta românească nu poate figura decât pe o capodoperă. Dar capodoperele au cam intrat de mult în colecţii mari, pentru câteva generaţii. Importantă este şi emoţia pură pe care ţi-o transmite o operă de artă, indiferent dacă e semnată de un nume sonor, sau de unul mai puţin cunoscut. Iar în arta românească tema florilor a fost şi este constant abordată. Unul dintre pictorii contemporani care are mare priză la publicul iubitor de artă, Florian Lucan, excelează în acest sens. Dar într-un mod care îl individualizează, lucrările sale purtând amprenta unei abordări profunde şi rafinate. În ultimii ani, Florian Lucan s-a făcut remarcat pe simezele galeriilor bucureştene, în special cu spectaculoasele sale "arhitecturi florale", care au atras atenţia iubitorilor şi colecţionarilor de artă. Galeria Municipiului Bucureşti găzduieşte, în aceste zile, o foarte incitantă expoziţie personală semnată de Florian Lucan. Expoziţia face parte din proiectul Elite Art Gallery, iniţiat de Asociaţia Elite Art Club UNESCO, al cărei preşedinte este Mihaela Dragomir.
Revenind la arhitecturile florale ale lui Florian Lucan, acesta fiind şi titlul personalei sale de la Galeria Municipiului..., se cuvine remarcată relaţia florii cu coloana. Simbol al fragilităţii, al frumuseţii pure, dar şi al efemerului, floarea este reprezentată într-o "explozie" de armonie şi culoare subsumată sobrietăţii şi echilibrului coloanei, care transcende timpul şi spaţiul. Cr