Până în 2009, top-managerii români nu avuseseră decât experienţa economiei în creştere. Confruntaţi cu criza, cei mai mulţi au dat greş. Urmarea? În premieră pe piaţa autohtonă a muncii, a apărut o inflaţie de directori executivi.
Diverta, Aviva, Anchor Group, Lukoil, Happy Tour. Sunt, cu toate, companii mari, unele chiar lideri de piaţă, dar în domenii complet diferite. Au, totuşi, ceva în comun: de la începutul anului, şi-au schimbat, fără excepţie, directorii generali. Iar grupul firmelor care au aplicat aceeaşi reţetă pentru a face faţă recesiunii este mult, mult mai larg.
Cei mai mulţi „foşti“ au plecat, după propriile spuse, din motive personale sau pentru că viziunea lor nu se potrivea cu aceea a angajatorului. În fapt, majoritatea a suferit consecinţele rezultatelor financiare slabe înregistrate în primul an de criză de firmele pe care le conduceau. Câţiva dintre ei au reuşit să se reangajeze imediat, alţii au luat calea antreprenoriatului, iar alţii au intrat, unii de voie, alţii de nevoie, într-un concediu sabatic.
Tendinţa nu se regăseşte doar în România. Numai în ultima lună, de aceeaşi soartă au avut parte directorii unor companii internaţionale gigant, precum Unicredit, Nokia sau Twitter.
Anii 2009 şi 2010 au adus filtrarea managerilor cu rezultate mai slabe.
Monica Dona, Human Capital Consultant, Lugera & Makler
Ştiaţi că Zentiva a schimbat, în ultimii trei ani, şapte directori executivi? Sau că există o mulţime de firme care au schimbat, numai de la începutul acestui an, câte doi CEO? Altădată răsfăţaţi cu onoruri şi bonusuri, directorii generali au intrat în prima linie a victimelor recesiunii.
«În ultima vreme, ne confruntăm cu mai multe schimbări la nivel executiv decât în anii anteriori. Evident, situaţia fără precedent a economiei româneşti nu a fost deloc facilă pentru