Membrii comunităţilor virtuale au tendinţa de a urma preferinţele mulţimii, din cauza aşa-numitului instinct de turmă, potrivit unui studiu realizat de cercetătorii de la Oxford.
Studiul se bazează pe o amplă analiză a modului în care milioane de utilizatori ai reţelei de socializare Facebook adoptă un anumit tip de soft pentru a-şi personaliza contul. Astfel, timp de două luni, echipa de cercetători de la Universitatea Oxford a analizat informaţiile anonime obţinute de la aproape 100 de milioane de instalări ale diverselor aplicaţii pe paginile personale de pe Facebook. Cercetările au constat în analizarea în detaliu a peste 2.700 de aplicaţii şi jocuri instalate de peste 50 de milioane de utilizatori ai reţelei Facebook, disponibile pentru download şi share.
Aplicaţii adoptate de o cincime din utilizatorii de Facebook
În urma studiului efectuat de cercetătorii de la Oxford, s-a constatat că, în momentul în care o aplicaţie avea o rată medie de peste 50 de instalări pe zi, popularitatea acesteia atingea cote maxime, fiind folosită apoi la scară largă de prietenii prietenilor unui anumit utilizator. În mod normal, o aplicaţie simplă (de genul unor întrebări haioase cu răspunsuri limitate generale sau personalizate) este instalată de 1.000 de utilizatori, dar o aplicaţie considerată fruntaşă în topul reţelei este adoptată automat de o cincime din întreaga populaţie virtuală a Facebook-ului.
Autorii studiului avertizează că influenţa comportamentului social joacă un rol cheie în procesul de acceptare/respingere a anumitor aplicaţii, fără a se ţine cont de condiţiile uneori severe de utilizare a acestora (unele aplicaţii au acces la datele personale ale unui utilizator şi ale prietenilor săi şi pot chiar folosi reţeaua de socializare în numele persoanei res-pective: să posteze în wall-ul lor sau al prietenilor, să tag-uiască prietenii sau, mai n