Un amic al meu, pe care il voi numi Juan, impreuna cu alt economist si un inginer cu studii legale, au fost alesi si angajati de un mare concern mexican si au fost trimisi pe o perioada de peste un an in Romania, sa studieze viata economica si politica.
S-au intors in mai 2010, si dupa cateva luni au redactat un raport confidential, de peste 2.000 de pagini, enumerand toate plusurile si minusurile pe care un investitor strain e bine sa le cunoasca despre Romania.
Industria feroviara este un alt sector in care se recomanda o abtinere totala de la investitii. Autorii povestesc de o calatorie cu un tren "expres", de la Sibiu, la Viena. Pe intregul traseu romanesc, trenul a mers cu vreo 40-50 de km/ora. De indata ce a trecut in Ungaria, trenul mergea cu peste 100 km/ora. Cerand lamuriri de la un sef de gara roman, a aflat ca asta era politica guvernului, "pentru evitarea accidentelor feroviare".
Adevarul devine evident cand in studiu se mentioneaza ca aproape toate garniturile de material rulant par "obosite", ruginite, fara intretinere, fiind, probabil, accidente care abia asteapta sa se intample.
Industria rutiera, in schimb, are aspecte promitatoare, din moment ce toate autobuzele interurbane sau internationale sunt mereu arhipline. Exista o cerere solida pentru astfel de servicii.
Intre altele, au fost martorii unor "calatorii pentru cumparaturi", facute de cetateni romani in Ungaria, Bulgaria si Serbia. Acestia plecau dimineata din tara si se intorceau seara. Biletul de autobuz a costat intre 15 si 25 de euro, cu mult mai ieftin decat avionul sau trenul.
Autobuzele observate erau moderne, curate, iar soferii extrem de amabili si priceputi. In acest studiu se recomanda a se investiti in astfel de companii.
Pe de alta parte se atrage atentia asupra nesigursantei tuturor investitiilor in