Statele UE ar putea aplica transportatorilor o taxă de tranzit specifică legată de poluarea şi zgomotul produse de camioanele grele, potrivit unui acord de principiu la care au ajuns azi miniştrii transporturilor, scrie AFP. Sursa: Reuters
„Există un acord al miniştrilor” care permite impunerea principiului „poluator-plătitor” în transportul rutier de mărfuri în Europa, a declarat pentru AFP o sursă europeană.
Discuţiile pe această temă între ţările din UE au durat doi ani, din cauza unor divergenţe puternice între partizanii acestor taxe, precum Franţa şi Austria, şi adversarii proiectului, precum Italia şi Spania, care se tem de o sancţionare prea mare a acestei profesii, potrivit Agerpres. Un indiciu privind divizările l-a reprezentat faptul că a trebuit să se treacă la vot azi şi acordul a fost obţinut la limită, cu trei voturi, potrivit unui diplomat.
În prezent, aceste taxe nu pot fi percepute decât pentru a acoperi costurile de construcţie şi întreţinere a şoselelor. Noua idee este de a permite statelor care vor să majoreze taxele de tranzit luând în calcul pentru prima dată criterii de mediu: zgomotul şi poluarea.
Parlamentul, mai aspru cu poluatorii
Taxele de tranzit actuale sunt între 15 şi 25 de eurocenţi pe kilometru în medie. Ele vor putea fi majorate cu 3-4 eurocenţi. Procedând astfel, Europa speră să încurajeze transferarea transportului de mărfuri de pe şosele pe căile ferate, mai puţin poluante, şi să-i determine pe transportatori să cumpere vehicule mai puţin poluante: aceştia din urmă vor fi mai puţin taxaţi în tranzit, sau chiar exceptaţi.
Acordul la care s-a ajuns azi nu este unul final, el trebuie să fie formalizat cu ţările UE şi să primească acordul Parlamentului European, care doreşte înăsprirea textului proiectului.