Cesaria Evora, supranumită "Regina desculţă" a muzicii negre, le-a povestit, vineri seară, celor peste 2.500 de spectatori care au umplut până la refuz Sala Sporturilor din Braşov, ce înseamnă "morna" - o formă de exprimare prin muzică a suferinţei şi a fericirii născute din lucrurile simple.
Puţin după ora 21.00, pe scena din Sala Sporturilor şi-au făcut apariţia zece muzicieni care au acormpaniat-o pe artista originară din Insulele Capului verde. Cei opt instrumentişi şi doi solişti au acomodat publicul, timp de câteva minute, cu ceea ce se numeşte "morna": un amestec de fado portughez cu ritmuri braziliene, jazz şi blues.
Apoi, a apărut Cesaria Evora sau Cize cum îi spun prietenii. O apariţie simplă şi distinsă în acelaşi timp. Îmbrăcată într-un deux-piece elegant negru cu alb şi desculţă, "Regina muzicii morna" a stat aproape neclintită în faţa publicului şi a cântat, mai bine de o oră şi jumătate, fără să trădeze nici cea mai mică urmă de oboseală.
La jumătatea concertului a făcut publicului cunoştinţă cu cei zece muzicieni care se aflau alături de ea pe scenă. Apoi, a spus simplu "Iar eu sunt Cesaria Evora" şi a făcut un semn celor doi vocalişti care o acompaniau ca backing vocals să "preia comanda", în timp ce ea şi-a luat obişnuita pauză de ţigară, la o măsuţă pregătită special pe scenă.
Evora, cu a ei voce gravă cu timbru "whisky-and-cigarettes", le-a "vorbit" braşovenilor despre dragoste, suferinţă şi bucuria de a trăi, despre pământul natal, soarele prea fierbinte şi ploile care cad prea rar, despre sărăcie, dar şi despre dragostea şi fericirea care se nasc din lucrurile simple, după cum obişnuieşte chiar ea să-şi descrie cântecele.
Cesaria Evora a cântat multe piese noi de pe cel mai recent album al său "Nha Sentimento", dar şi melodii mai vechi precum "Angola", "Cize", "Miss Perfumado"