Aderarea la spaţiul Schengen a obligat România să cheltuiască 70 de milioane de euro ca investiţii în principalele aeroporturi din ţară pentru implementarea standardelor cerute.
Potrivit calendarului de aderare la spaţiul Schengen, România ar trebui să intre, la sfârşitul lui martie 2011, în acest cerc exclusivist, mult râvnit. Conform Strategiei Naţionale privind aderarea la Spaţiul Schengen pentru perioada 2008-2011, unul dintre obiective este dezvoltarea infrastructurii şi a procedurilor necesare îndeplinirii criteriilor de integrare. Deadline este luna viitoare, când o delegaţie Schengen se va afla în România pentru a verifica dacă sunt întrunite standardele tehnice.
La Otopeni, lucrările sunt în plină desfăşurare. S-au investit 60 de milioane de euro pentru extinderea fingerului şi implementarea fluxurilor Schengen. Practic, vom avea 14 pasarele de îmbarcare-debarcare (în loc de cinci, acum), 24 de porţi (mai mult decât dublu faţă de prezent), 11 lifturi noi şi trei trotuare mobile. Şi modernizarea va continua la Otopeni: alte 90 de milioane de euro sunt alocate pentru extinderea terminalului de plecări internaţionale (viitorul terminal pentru plecări Schengen/non-Schengen), unde se vor crea 52 de ghişee de check-in şi opt porţi noi pentru zborurile non-Schengen, respectiv pentru reconfigurarea terminalelor de sosiri. Ambele urmează a fi finalizate până în 2011, respectiv 2012. „Aceste investiţii fac parte din etapa a treia de modernizare a aeroportului, pentru care au fost alocate 150 de milioane de euro", spune Valentin Iordache, purtătorul de cuvânt al Aeroportului Henri Coandă.
Investiţii mai mici, în ţară
Zilele acestea, la aeroportul internaţional Traian Vuia din Timişoara s-au terminat lucrările de construcţie a unei aerogări cu specific non-Schengen, pentru care Ministerul Transporturilor a alocat 3,5 milioane de euro.