Intriga intr-o telenovela este intotdeauna aceeasi. In primele trei minute ale primului episod, telespectatorul stie deja ca telenovela se va termina cu acelasi cuplu sarutandu-se. Mereu este vorba doar despre un cuplu care vrea sa se sarute si un scenarist care sta in calea lor timp de 150 de episoade.
Efectul de nivelare culturala si de promovare a unei culturi mediocre accesibila maselor este cel mai bine reprezentat de invazia si dominatia programelor de televiziune de catre telenovele.
Una dintre cheile succesului acestor seriale consta in faptul ca promoveaza justitia populara, critica bogatia cu viciile pe care le implica, cultiva mitul saracului virtuos si bun care ii invinge in final pe bogatii ticalosi care vor sa-i faca rau.
Telenovela este considerata in prezent produsul tipic al televiziunilor latinoamericane, vandut cu succes in toata lumea. Cel mai mare succes l-au avut si inca il mai au in tarile Europei, in timp ce in America de Nord americanii raman la soap-opera, genul care i-a inspirat pe latinoamericani, in timp ce in toata Asia, telenovelele sunt produse local si dezbat teme de actualitate pentru societatile respective.
Daca, la inceput, principalele subiecte erau conflictul dintre tarani si mosieri sau lupta pentru achizitionarea de pamant, toate avand in centru idile siropoase, in zilele noastre, temele s-au diversificat si s-au actualizat. Acum, coruptia politica, boli precum SIDA sau leucemia, consumul de droguri sunt subiecte prezente in orice serial de acest gen.
Totusi, fiecare tara producatoare si-a pastrat anumite caracteristici proprii. Spre exemplu, personajele din telenovelele braziliene fac adesea referiri la obiceiuri populare, la momente istorice importante sau la transformari industriale ale tarii. Telenovelele columbiene sunt foarte realiste, trasand posibilele probleme