De cateva saptamani are loc o dezbatere intensa legata de evolutia pretului la alimente in perioada urmatoare – cei din bransa spun ca acestea vor creste cu pana la 25-30%, iar cei din minister sustin ca preturile nu ar avea motive sa creasca semnificativ. Cum stau lucrurile de fapt? scrie Cristian Orgonas pe blogul sau.
I. Evolutia vanzarilor versus evolutia preturilor
In vremuri de criza, cresterea preturilor determina o reducere a vanzarilor pe fondul reducerii puterii de cumparare a populatiei. Astfel, in august 2010, pretul marfurilor alimentare a fost in medie cu 3,79%, mai mare decat in august 2009, iar cifra de afaceri a companiilor care vand produse alimentare a scazut in aceeasi perioada cu 6,1%.
Cum cifra de afaceri este influentata de preturile de vanzare, inseamna ca in ultimul an volumul produselor alimentare vandute a scazut semnificativ. Comparativ cu august 2008, in august 2010, cifra de afaceri in sectorul alimentar era cu 11,3% mai mica, iar preturile cu 6,26% mai mari.
Aici se poate observa evolutia din ultimii ani a preturilor si cifrei de afaceri. Daca in perioada urmatoare preturile produselor alimentare vor creste semnificativ, vanzarile se vor prabusi.
II. Un exemplu – pretul la grau versus pretul painii la raft
Producatorii spun ca trebuie sa creasca preturile din moment ce pretul materiilor prime a crescut. Pentru a vedea cum stau de fapt lucrurile, sa comparam evolutia pretului la grau versus evolutia pretului painii.
Conform INS, in luna august 2010, pretul graului era 20% mai mare decat in iulie, dar cu 26,5% mai mic decat in ianuarie 2008. In ultimii doi ani si jumatate insa, pretul painii a crescut cu 7%. In septembrie, pretul painii a mai crescut cu inca 1,1% fata de august. Acest produs are o pondere de aproape 6% in cosul de consum, romanii cumparand anual