Ministerul Transporturilor trebuie restructurat până în iunie 2011, în două etape, potrivit unui plan de acţiuni al ministerului elaborat împreună cu Banca Mondială. Potrivit unor surse guvernamentale, planul de acţiuni mai prevede elaborarea, în acest an, a unei strategii naţionale de transport pe perioada 2011-2020, dar şi a unei strategii generale de transport în conformitate cu politicile europene, cu obiective pe termen mediu şi lung. Documentul mai vorbeşte despre introducerea, pe termen mediu şi lung, a managementului privat în companiile din subordinea ministerului.
Planul de acţiuni mai prevede ca până în 2011 să fie unificată activitatea de control în trafic prin crearea unei entităţi, organism unic de control care să preia atribuţiile în domeniu ale Autorităţii Rutiere Române (ARR), Registrului Auto Român (RAR) şi Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR).
În ceea ce priveşte restructurarea, prima etapă, care durează până în decembrie 2010, presupune reorganizarea ministerului pe direcţii de specialitate şi direcţii de sinteză, cu stabilirea clară a responsabilităţilor. A doua etapă, care ţine până în iunie 2011, presupune „dimensionarea direcţiilor de specialitate şi a direcţiilor de sinteză în conformitate cu specificul activităţii“.
Vor fi înfiinţate noi direcţii, precum: direcţia de politică tarifară şi transport multimodal şi direcţia de mediu. Companiile din subordinea ministerului trebuie reorganizate până la sfârşitul anului.
Filialele vor fi păstrate sau vândute?
Tot până la sfârşitul anului, companiile feroviare trebuie să demareze o evaluare independentă a filialelor pe care le deţin pentru a decide dacă le păstrează, le vând sau le reintegrează în gestiune domeniului principal de activitate. De asemenea, până în decembrie 2010, companiile trebuie să evalueze alternative pentru transpo