Epoca maşinilor româneşti cu numere de înmatriculare în Bulgaria se apropie de sfârşit. Cel puţin aşa reiese din declaraţiile ministrului bulgar al finanţelor Simeon Diankov, care avertizează că începând din 2012 proprietarii de maşini vechi şi dăunătoare mediului vor plăti taxe foarte mari.
În prezent Bulgaria are o legislaţie foarte permisivă în ceea ce priveşte vehiculele auto la 'mâna a doua' şi din această cauză preţurile sunt mici. De aceea mulţi cetăţeni ai ţărilor vecine îşi cumpără maşini înmatriculate în Bulgaria. Potrivit unor date din presa română, pe drumurile româneşti circulă aproximativ 100.000 de maşini bulgăreşti, ceea ce reprezintă 2% din parcul auto al României.
În acelaşi timp, începând de la 1 octombrie Macedonia a interzis cetăţenilor săi să conducă vehicule înmatriculate în alte ţări, în condiţiile în care circa 50.000 de macedoneni conduc maşini înmatriculate în străinătate, 90 la sută dintre acesta având numere bulgăreşti.
Ministrul Diankov a spus însă că în câteva luni experţii din ministerele Finanţelor, Mediului şi Economiei vor stabili precis care vor fi taxele pentru maşinile vechi. În momentul de faţă acestea depind de cilindreea motorului şi de preţul maşinii, ceea ce face ca impozitele pentru vehiculele noi să fie mai mari decât pentru cele la 'mâna a doua'.
După 2012 proprietarii de maşini care respectă standardele euro 4 şi 5 vor beneficia de reduceri la taxe, iar cei ale căror autoturisme nu respectă nici euro 3 vor plăti mai mult, scrie marţi cotidianul 24 Ceasa. Nu va avea nicio importanţă dacă maşina este cumpărată nouă sau este de 'mâna a doua', va conta numai cât de mult poluează.
Potrivit datelor importatorilor auto, în momentul de faţă peste 87 la sută din maşinile existente în Bulgaria au peste 10 ani, iar tendinţa este ascendentă în condiţiile în care în anul 2008 ponderea lor