Vineri, 15 octombrie, pe înserate, la Muzeul Ţăranului Român, ne-am lansat într-un proiect ambiţios prin care ne propunem nici mai mult nici mai puţin decît să schimbăm conversaţia noastră, a românilor, despre România. A fost o şezătoare cu must şi plăcinte, organizată de Adevărul şi National Geographic, cu tema “Arată-ne România ta!”.
Am invitat cîţiva străini care trăiesc în România de ceva vreme şi vorbesc româneşte să ne spună cum văd ei lucrurile, că placa noastra, a românilor, o ştim (ne plîngem de tot şi de toate). Trei cuvinte mari au apărut în discuţie: simplitate, suflet, dragoste. Iar corolarul a fost muzica violoncelistului Adrian Naidin, inspirată de doinele noastre autentice.
Doron Zilberstein, vicepreşedinte al Tuborg, Rupert Wolfe-Murray, specialist în comunicare (şi colaborator al Dilemei vechi), Tom Wilson, ziarist şi DJ, şi Sebastien Froux, de la evadeazacunoi.ro, ne-au adus aminte care este esenţa acestei ţări: natura neumblată (muntele, în special), tradiţiile, ospitalitatea oamenilor din zonele neatinse de turismul de masă. Parcă vorbeau, de fapt, despre ceea ce a ramas neschimbat în România de-a lungul timpului.
S-a spus şi că sînt multe iniţiative (pentru protecţia mediului, de exemplu) ale ONG-urilor şi companiilor din diferite industrii şi că ar fi foarte bine ca aceste eforturi să fie coordonate. Concluzia a fost că există potenţial în următoarele direcţii, ambele pentru tineri: pe de o parte, turism individual, biking şi/sau hiking pentru cei care vor sa exploreze muntele şi, pe de altă parte, clubbing la malul mării pentru cei care vor să se distreze. Inevitabil, s-a vorbit şi despre turism sustenabil şi grija faţă de mediu, ceea ce pare de la sine înţeles, pînă cînd ajungi să vezi tonele de gunoaie de pe teren.
Sensul discuţiei de vineri nu a fost acela că, vezi doamne, trebuie să vină străinii să ne dea nouă l