gândulvă prezintă în exclusivitate raportul privind situaţia învăţământului, înaintat de guvern Parlamentului
Şcolile româneşti se golesc de elevi în ritm alert, numărul profesorilor este în cădere liberă, rezultatele şcolarilor sunt din ce în ce mai proaste, iar per ansamblu sistemul educaţional din România deţine unele dintre cele mai triste recorduri din Europa. Situaţia este recunoscută oficial de Ministerul Educaţiei în Raportul privind Starea Învăţământului, document care confirmă involuţia din ultimii ani.
Astfel, populaţia şcolară din gimnaziu a scăzut cu o treime în ultimii opt ani, în timp ce în învăţământul primar învaţă cu 20% mai puţini elevi decât în anul 2002. În facultăţi, deficitul este şi mai evident: anul universitar 2009-2010 s-a desfăşurat cu peste o sută de mii de studenţi mai puţini decât în anul anterior, cea mai dramatică scădere fiind în cazul universităţilor private (minus 22%).
Depopularea şcolilor şi universităţilor vine în contextul în care România se află pe ultimele locuri din Europa în privinţa raportului dintre numărul de elevi şi studenţi cuprinşi în sistemul de învăţământ şi numărul total al populaţiei cu vârstă între 3 şi 29 de ani. Concret, rata de participare la toate nivelurile de educaţie înregistrată de România este de numai 56%, în condiţiile în care media UE este de 63%.
Tot sub media europeană stăm şi în cazul speranţei de viaţă şcolară. În timp ce în România este de aşteptat ca, începând cu grădiniţa (la vârsta de trei ani), un copil să parcurgă în medie 16,3 ani de educaţie, în Polonia, Estonia, sau Slovenia, speranţa de viaţă şcolară depăşeşte 18 ani. O altă veste proastă este că rata de părăsire timpurie a sistemului educaţional în rândul tinerilor este în creştere, 16% dintre tineri necompletându-şi studiile gimnaziale, procent de trei ori mai mare decât cel înregistrat în Polonia, Cehia