Bruxelles-ul a readus in prim plan, in aceasta saptamana, ideea controversata a impozitului european, pentru a creste resursele proprii ale UE. Comisia Europeana are mai multe optiuni pe masa, inclusiv crearea unei Taxe pe Valoarea Adaugata (TVA) europene.
Membrii Comisiei au discutat, de asemenea, cu privire la o taxa ce s-ar putea aplica la transportul aerian, dar si despre contributia la bugetul UE cu o cota din veniturile incasate de tarile membre in urma tranzactiilor sau activitatilor financiare. Alte contributii avute in vedere sunt o taxa pe energie si impozitul pe profit.
Comisia Europeana doreste sa le introduca treptat in finantarea UE, fara sa favorizeze una sau alta dintre aceste taxe, scrie Le Monde.
Bugetul UE este de aproximativ 1% din PIB-ul UE, adica aproximativ 141,5 miliarde de euro, in 2010, si finantarea actuala este "un amestec opac si confuz de contributii de la bugetele nationale, ajustari si reduceri", este critica adusa de CE.
Executivul european face totodata referire si la "rabatul britanic", un discount negociat in anii 1980 de catre Margaret Thatcher, dar si la "rabatul la rabat" negociat in schimbul cu alte state, precum Germania.
Mai multe tari, printe care Franta, Marea Britanie si Germania au anuntat deja ca nu vor sa auda de un impozit european, iar propunerile Comisiei, care ar trebui sa se bazeze pe sprijinul majoritatii eurodeputatilor, ar putea sa nu fie duse totusi la bun sfarsit.
In incercarea de a face macar cunoscute detaliile cu privire la cele propuse, Parlamentul European vrea un angajament din partea celor 27 de tari ca vor discuta cu privire la problema resurselor financiare proprii.
Liberalul Guy Verhofstadt a facut apel la o revenire la "spiritul parintilor fondatori ai UE", reamintind ca, la inceputurile sale, UE a fost finantata pri