Pe lângă premiul efectiv (de un milion de euro), vânzările de cărţi şi conferinţele i-au mai adus scriitoarei, în numai un an, circa 2,5 milioane de euro. Iar specialiştii cred că „efectul Nobel“ va continua.
În august 2009, Herta Müller a lansat în Germania romanul «Atemschaukel» («Leagănul respiraţiei»). În primele săptămâni, cartea a înregistrat vânzări bune, de 40.000 de exemplare. La începutul lui octombrie 2009, scriitoarea născută în România a câştigat Nobelul. Imediat după acest moment, pe care prea puţini l-au prevăzut, cererea a explodat şi «Leagănul respiraţiei» a ajuns pe locul al doilea în clasamentul vânzărilor de beletristică din Germania, determinând editura Carl Hanser Verlag să mai tipărească, în numai câteva zile, 120.000 de exemplare. Titlul a rămas în Top 50 timp de nu mai puţin de 36 de săptămâni, din care nouă săptămâni pe locul al doilea şi trei săptămâni pe poziţia a treia.
„Premiul Nobel nu e un paşaport spre celebritate eternă, însă este un excelent mod de promoţie“, crede Grigore Arsene, proprietarul editurii Curtea Veche şi preşedintele Asociaiei Editorilor din România. „Mai departe, însă, totul depinde de calitatea operei şi de calitatea umană a scriitorului respectiv“, crede el.
Ce şi cum s-a vândut
În cazul Hertei Müller, distincţia obţinută de la Academia suedeză a funcţionat, într-adevăr, din plin. La sfârşitul lui februarie 2010, «Leagănul respiraţiei» se vânduse în Germania în peste jumătate de milion de exemplare şi fusese tradus în 48 de limbi. Potrivit surselor din piaţă, se poate estima că, de la câştigarea Premiului Nobel şi până în prezent, volumul a ajuns la peste 600.000 de cumpărători în Germania, în timp ce celelalte cărţi ale Hertei Müller au realizat, şi ele, vânzări de circa 200-250.000 de exemplare în ultimul an. „Având în vedere preţul de copertă de circa 20 de euro, din care, cel mai prob