A fi artist internaţional înseamnă astăzi a fi "cotat" de marii galerişti şi de marile agenţii care vînd obiecte de artă. Piaţa de artă actuală este gestionată de un număr de mari galerii care crează de fapt artişti şi evenimente. Iar preţul unei opere de artă contemporane este legat nu atît de valoarea operei, pentru că nimeni nu ştie dacă opera are valoare, ci de serviciile pe care obiectul respectiv le poate aduce publicului sau mediilor de informare. Matei Vişniec (audio)
La Paris s-a încheiat duminică, pe un fond de euforie, un important tîrg de artă, FIAC (altfel spus la Foire Internationale d'Art Contemporain). Franţa revine în forţă pe piaţa internaţională a comerţului cu artă, iată ce observă specialiştii. Matei Vişniec (audio)
La actuala ediţie a tîrgului parizian au fost prezenţi mari colecţionari de la Londra, Berlin, Madrid şi New York care pînă acum se limitau la frecventarea târgurilor de artă de la Londra. Trebuie spus că piaţa obiectelor de artă este dominată de Statele Unite şi Marea Britanie, pe locul al treilea fiind acum China şi pe locul patru Franţa.
Un tîrg de artă în care sunt expuse "opere" cu preţuri variind între 500 de euro şi 19 milioane de euro poate fi deconcertant pentru cineva neiniţiat cu acest domeniu.
Diversitatea de obiecte expuse, de tehnici şi de instalaţii este şi ea deconcertantă şi un om obişnuit este incapabil să înţeleagă de ce două fascicole de lumini plasate într-un cadru albastru care dă senzaţia de profunzime poate costa 180 000 de euro. Galeristul însă îi va explica omului obişnuit că această instalaţie aparţine unui artist numit James Turrel care are "cotă".
A fi artist internaţional înseamnă astăzi a fi "cotat" de marii galerişti şi de marile agenţii care vînd obiecte de artă. De altfel publicul de la FIAC putea obţine la intrarea în expoziţia de la Grand Palais o broşură unde sunt cota