Săptămâna aceasta, delegaţia Fondului Monetar Internaţional va avea ultimele întâlniri cu autorităţile române, după care ne va da o notă. Sursa: ADRIAN SCUTARIU
Autorităţile române mai au la dispoziţie şapte zile pentru a convinge delegaţia Fondului Monetar Internaţional (FMI) că şi-au făcut temele şi că întârzierile cu care se îndeplinesc unele angajamente vor fi recuperate. Însă este un interval de timp prea mic, iar banii la buget sunt prea puţini ca să fie rezolvate probleme care trenează de ani buni. Una dintre acestea, pe care FMI s-a limitat doar la a o amâna şi a da derogări, este plata arieratelor guvernului către companiile private.
O altă provocare, aflată pe agenda discuţiilor din această săptămână, este restructurarea companiilor de stat. În vizor se află în special Ministerul Transporturilor, care are în subordine societăţile din sistemul feroviar, adevărate "găuri negre", şi care tot amână concedierile de la o lună la alta.
Săptămâna trecută, delegaţia Fondului, condusă de Jeffrey Franks, a discutat cu Ion Ariton, ministrul economiei, despre privatizarea companiilor din curtea ministerului pe care îl conduce. Cele mai mari probleme există la Compania Naţională a Huilei (CNH), cel mai mare datornic la stat, precum şi la Termoelectrica, societate pe care executivul trebuie fie să o restructureze, fie să o închidă.
Cerinţele guvernului, respinse
Guvernul României este tot mai strâmtorat, în condiţiile în care FMI nu vrea să accepte un deficit bugetar mai mare decât cel convenit de 4,4% din produsul intern brut (PIB), pentru anul viitor.
În ceea ce priveşte intenţia de majorare a salariului minim, Jeffrey Franks a declarat că Fondul trebuie să analizeze impactul măsurii asupra bugetului, după care va emite o opinie dacă o astfel de măsură este oportună sau nu.
Noul împrumut d