Ministerul Transporturilor se pregăteşte să introducă o taxă de autostradă peste actuala rovinietă. România va ajunge un caz unic astfel în Europa. După accize de carburanţi, taxe de primă înmatriculare, impozite locale pe mijloacele de transport, taxe la trecerea podurilor dunărene, taxe pe drumurile judeţene şi, nu în ultimul rând, taxa de utilizare a drumurilor naţionale- rovinieta, şoferii români se pregătesc să facă faţă unei noi taxe, cea pe autostradă. Guvernul a început procedurile de introducere a unei taxe pentru circulaţia pe autostradă, sistem care va funcţiona în paralel cu rovinieta, informează Mediafax, citând un document aprobat miercuri în şedinţa Executivului.
Taxa de autostradă e menită să aducă banii necesari pentru cofinanţarea proiectelor de realizare a autostrăzilor finanţate în principal din fondurile structurale ale UE. „O condiţie esenţială pentru finanţarea proiectelor de autostrăzi este asigurarea sumelor pentru operarea şi întreţinerea acestor autostrăzi. Din analizele efectuate a reieşit că fondurile nu pot fi asigurate de la bugetul de stat şi nici din veniturile proprii ale Companiei Naţionale de Autostrăzi, iar Comisia Europeană a condiţionat aprobarea proiectelor de luarea la nivel politic, în România, a unui angajament privind asigurarea sustenabilităţii construcţiilor de autostrăzi cofinanţate de UE, prin introducerea unui sistem de taxare a accesului la autostrăzi, atunci când acestea vor fi date în folosinţă", au declarat pentru Mediafax surse ministeriale, care citează din documentul aprobat de Guvern. Potrivit oficialilor Guvernului, Comisia Europeană plăteşte o analiză privind sistemele de finanţare, prin taxare directă şi/sau vinietă, a autostrăzilor din alte ţări europene şi posibilităţile de aplicare a acestui sistem în România. Documentul a fost aprobat de Anca Boagiu, ministrul Transporturilor, şi de Gheor