Extinderea digului de larg din portul Constanţa este blocată momentan de 18 contestaţii depuse de firmele care au participat la licitaţia de selecţie a constructorului şi de autoritatea portuară. În aceste condiţii, România riscă să piardă finanţarea europeană a proiectului de peste 100 de milioane de euro, întrucât Uniunea Europeană alocă fonduri pentru această construcţie doar până în 2013.
Conform studiului de fezabilitate, realizat cu fonduri comunitare de firma IFTANA, agreată de Comisia Europeană, costurile proiectului se ridică la 117 milioane de euro, cu o durată de execuţie de 36 de luni.
Administraţia Porturilor Maritime, beneficiarul proiectului, a inclus în caietul de sarcini 24 de luni ca termen de finalizare.
În primăvara acestui an, compania germană Mobius AG, din grupul Strabag, a fost declarată câştigătoare, însă procesul a fost contestat de următoarele două clasate, Van Oord şi consorţiul Grup Servicii Petroliere (GSP)-Jan de Nul, pe motiv că proiectele de referinţă prezentate de Mobius nu corespund caietului de sarcini.
Curtea de Apel Constanţa a decis, prin hotărâre irevocabilă, excluderea din proces a Mobius.
La rândul său, oferta companiei Van Oord a fost descalificată, pentru că nu corespundea tehnic cu cerinţele proiectului.
În luna august, asocierea Grup Servicii Petroliere (GSP)-Jan de Nul este declarată câştigătoare, însă Mobius şi Autoritatea Porturilor Maritime Constanţa au contestat decizia Curţii de Apel Constanţa la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, care i-a dat câştig de cauză.
„Hotărârea Curţii de Apel Constanţa este irevocabilă şi nu înţelegem cum a fost posibilă să fie anulată de Înalta Curte. Este un precedent periculos. Practic, este un derapaj de la codul de procedură penală şi este extrem de ciudat ce s-a întâmplat", a declarat, într-o conferinţă de presă, Bodan Popescu, reprezentant