Proiectele noilor rute de transport al gazelor naturale caspice către Europa via România ridică încă mari semne de întrebare în ceea ce priveşte realizarea lor.
Gazoductul Nabucco se loveşte încă de problema aprovizionării şi într-o primă etapă ar putea demara doar cu 60% din capacitate, respectiv cu 18 miliarde metri cubi (mc), în loc de 31 miliarde mc, atât cât ar fi capacitatea maximă.
Deocamdată, Nabucco s-ar putea baza pe circa 10 miliarde mc care ar putea veni din nordul Irakului şi pe alte 8 miliarde mc, din Azerbaidjan, a declarat purtătorul de cuvânt al consorţiului care se ocupă de Nabucco, Christian Dolezal.
Potrivit acestuia, gazoductul ar putea fi completat cu gaze din Egipt, printr-o conductă transarabă care va fi finalizată anul viitor. Şi gazul rusesc, furnizat prin conducta Blue Stream, ar putea fi transportat prin Nabucco, prin conectarea celor două conducte, a mai spus Dolezal.
Tensiuni geopolitice
Pe fondul relaţiilor tensionate cu SUA, Iranul e exclus ca furnizor de gaze, în ciuda rezervelor sale uriaşe de hidrocarburi.
Turkmenistanul, la fel, nu poate fi luat în calcul ca furnizor, întrucât conducta transcaspică, de legătură cu Azerbaidjan, e încă departe de realizare. "Marea Caspică nu este încă reglementată din punctul de vedere al frontierelor, ceea ce ridică probleme realizării unei conducte de gaz transcaspice", a afirmat ieri Iulian Chifu, directorul Centrului pentru Prevenirea Conflictelor.
Potrivit lui, şi războiul rusogeorgian menţine incertitudinile investitorilor asupra proiectului unui culoar transcaucazian întreţinut de Azerbaidjan.
De altfel, şi AGRI (Azerbaidjan- Georgia-România Interconector), care vizează transportul în Portul Constanţa de gaze naturale lichefiate, ridică semne de întrebare. "Problema majoră este cine va asigura securit