Livrarea pe piaţa muncii a unor angajaţi incompetenţi împiedică dezvoltarea firmelor şi, implicit, creşterea economică, arată un studiu al Societăţii Academice Române. Sistemul de învăţământ din România produce mulţi absolvenţi incapabili să aibă o gândire critică şi să rezolve probleme neprevăzute la job.
Raportul SAR pe educaţie
Slaba pregătire a forţei de muncă în raport cu cerinţele de pe piaţa muncii a ajuns să fie, din 2008, a doua cauză care împiedică dezvoltarea firmelor, arată raportul „Schimbarea de paradigmă în educaţie şi metodele de predare" publicat ieri de Societatea Academică Română (SAR). Prima cauză e regimul de impozitare.
Dacă în celelalte ţări din Europa de Est proporţia firmelor care apreciază că lipsa abilităţilor angajaţilor reprezintă o problemă e de 30%, în România, ea se situează între 40 şi 50%. Aproape jumătate dintre angajatorii de la noi se plâng că găsesc cu greu personal care să aibă capacitatea de a acţiona autonom şi de a rezolva problemele apărute la job. Analiza pieţei muncii din ultimii ani a arătat că a crescut importanţa acestor competenţe la locul de muncă în detrimentul celor rutiniere în orice sector, nu numai în cele înalt tehnologizate.
Studiul SAR arată că învăţământul preuniversitar, la fel ca şi cel superior, nu formează abilităţile necesare pentru managementul de nivel mediu sau de top. Iar nivelul persoanelor din aceste poziţii e vital pentru dezvoltarea firmelor. „Acest învăţământ ar trebui să fie cât mai productiv, cât mai performant, ceea ce nu se întâmplă deloc acum", a declarat Cristian Pârvan, preşedintele Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din România.
Un exemplu de bune practici în educaţie e cel al Poloniei, care a început acum 10 ani un proces de reformă în sistemul de învăţământ. Rezultatul a fost propulsarea de pe locul 29 la testele PISA (evaluare internaţională standardiza