În timp ce operatorii bursieri au redus la minim comisioanele impuse market-makerilor sau chiar le-au eliminat, formatorii de piaţă nu beneficiază de avantaje fiscale din partea reglementatorului CNVM.
Intermediarii care acţionează pe Bursa de la Bucureşti şi cea la termen de la Sibiu ca formatori de piaţă şi generatori de lichiditate sunt trataţi de reglementatorul pieţei, CNVM, ca şi ceilalţi participanţi la piaţă, impunând acelaşi comision pe valoarea tranzacţiilor realizate de aceştia în activitatea de market-making.
Market-markerul are rolul de a menţine tot timpul nişte cotaţii de vânzare şi de cumpărare pe piaţă astfel încât investitorul să aibă în orice moment certitudinea că va găsi contraparte, fapt ce diminuează substanţial riscul de lichiditate.
Activitatea lor este cu atât mai importantă în această perioadă cu cât Bursa de la Bucureşti şi cea de la Sibiu se confruntă de mai multe luni de zile cu o lipsă acută de lichiditate.
Formatorii de piaţă spun că au negociat cu Bursa comisioane acceptabile, în timp ce Sibex nu percepe niciun comision market-makerilor pe piaţa la termen din Sibiu.
Market-makerii din România plătesc la CNVM pentru tranzacţiile spot un comision de 0,08% la cumpărare, iar pe piaţa futures arbitrul pieţei percepe un comision de 10 bani pe contract indiferent că este o poziţie de vânzare sau cumpărare. Astfel, la 40.000 de contracte realizate pe piaţa futures, Comisia încasează 4.000 de lei (930 de euro).
De asemenea, intermediarii de pe piaţă, inclusiv market-makerii, sunt impozitaţi de CNVM cu 1% din cifra de afaceri, chiar dacă o parte din activitatea acestora provine din operaţiuni de furnizare a lichidităţii pe bursă.
Practic, societăţile care activează ca market-makeri ar putea să nu fie atât de atrase să realizeze un volum mai consistent din astfel de operaţiuni pentru că trebuie să p