Ultima ediţie a Salonului Auto de la Paris a avut o vedetă de necontestat: maşina electrică, invenţia care, spre deosebire de ultimii ani, nu mai arăta ca o structură extrasă dintr-un film SF, ci semăna cu maşina pe care mulţi români o au în garaj. Dincolo de entuziasmul producătorilor auto, visul maşinii electrice, cu toate părţile bune pe care le implică, nu va deveni realitate decât după ce va fi creată infrastructura necesară de alimentare.
"În România, piaţa vehiculelor electrice ar putea creşte de la nivelul actual de nişă la un nivel situat între 11% şi 30% în 2030, conform anumitor studii", spun specialiştii de la General Electric, unul dintre marii furnizori de aplicaţii industriale la nivel global.
Pe de altă parte, specialiştii din piaţă spun că acum în România nu există maşini electrice, fiind disponibile doar variante hibride care nu reprezintă nici 0,1%.
Potrivit unor declaraţii recente ale unor oficiali Ford, în cinci ani la nivel european gradul de penetrare al maşinilor electrice ar putea fi de 2-3%, pentru ca în 10 ani să ajungă la 5%. Cu toate acestea, indiciile care anticipează revoluţia electrică nu sunt puţine pe plan local.
Astfel, la începutul anului, la nivel guvernamental s-a luat decizia de constituire a unui aşa-numit grup de lucru interministerial pentru stabilirea unei strategii de încurajare a fabricării automobilului electric în România. Oricât de ciudată ar putea părea măsura, ţinând cont mai ales de infrastructura rutieră existentă în România, unde sunt numai 250 de kilometri de autostradă, cel puţin la nivel de intenţie guvernul Boc a încercat să transmită un semnal.
Indiciile nu vin însă numai din partea Guvernului. De la producătorii de anvelope până la vânzătorii de maşini, toţi au început să facă pregătiri pentru ceea ce pare a fi inevitabil în ceea ce priveşte dezvoltarea industriei auto. @N